<bgsound src="http://onlinerock.com/clubs/eifan82//toshiro_masuda_-_morning.mp3" loop="infinite"> kedamaian: New year..New Hopes..New Determinations

Januar 03, 2005

New year..New Hopes..New Determinations

Tahun baru masehi datang lagi..2005, tahun ke-lima abad ke 21..tahun ke 23 kalendar hidupku mengikut pengiraan sistem kalendar gregory..Mungkin ada yang kata tahun baru masehi tidak elok disambut, juga tidak dinafikan pendapat untuk lebih baik mengutamakan Awal Muharram tahun hijriah..namun tidak ada salahnya jika kita memenuhi pertukaran tahun mengikut masehi ini..dengan azam serta tekad untuk berubah ke arah lebih baik daripada masa-masa sebelumya.. Maksud firman-Nya: [ Demi masa! Sesungguhnya semua manusia itu berada di dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman dan melaksanakan amalan baik. Dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran ] Al-Asr 103:1-3.

2004 meninggalkan bukan sedikit kesan kepada aku..penuh dengan memori, suka duka, sejarah tercipta, dicipta, tidak kurang jua masa hanya berlalu bagai ombak tsunami melanda pantai..Astaghfirullah, manusia berdosa setiap saat dan ketika, kerana tidak memanfaati masa kurniaan-Nya sebaiknya..Pertukaran masa ke angka 2005 ini mesti menjanjikan perubahan, harapan dan kesanggupan untuk cuba mengoptimumkan umur sebegini pendek buat mencapai keredhaanNya..Kekuatan harus kucari, kukumpul dan kujana agar tidak tersia semangat baru ini sebagaimana kata-kata harapan kosong masa-masa lepas..Tahun ini makin berat tanggungjawab dipikul..sebagai Anak, Rakan, Sahabat, Pelajar, Presiden, dan terpenting Khalifah serta Hamba-Nya dimuka bumi..

Maksud Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم ( Daripada Ibnu Umar r.a: Kamu semua adalah pemimpin dan kamu semua akan bertanggungjawab terhadap apa yang kamu pimpin. Seorang pemerintah adalah pemimpin manusia dan dia akan bertanggungjawab terhadap rakyatnya. Seorang suami adalah pemimpin bagi ahli keluarganya dan dia akan bertanggungjawab terhadap mereka. Manakala seorang isteri adalah pemimpin rumah tangga, suami dan anak-anaknya, dia akan bertanggungjawab terhadap mereka. Seorang hamba adalah penjaga harta tuannya dan dia juga akan bertanggungjawab terhadap jagaannya. Ingatlah, kamu semua adalah pemimpin dan akan bertanggungjawab terhadap apa yang kamu pimpin ) Sahih Muslim.

2005 ini tahun ketiga Diplom (FH) Biotechnologie aku, tahun paling penting aku kira untuk pengajian ijazah pertama di Jerman ini..Grundstudium mesti dihabiskan, Hauptstudium mesti dimulai dengan keputusan Klausur yang "hensem" :) dalam kesibukan dan tekanan studi ini juga datang lagi "priority"ku kedua sebagai Presiden Malaysian German Student Society MGSS..Satu persatuan pelajar seluruh Jerman, dari utara Nordsee ke selatan Bodensee, dari russische Poland di timur ke französische Belgium+Holland..semuanya di bawah mgss, uh..what a tough responsibilty..insyaAllah kucuba sedaya upaya memenuhi 2 amanah teratas dalam "ranking" hidup ini..dan keutamaan seterusnya akan menjadi mudah dan dipermudahkan hendaknya ameen..

' Don't give up. You may not know success if you stop trying one attempt too soon. Try to get better in some way, each and every day. They say that room for improvement is always our biggest room '

These words whispering me everyday..from deep inside of my love's heart..Nourishing my heart and soul..Gambatte 2005!